Beautiful Berlin

Het is inmiddels alweer twee weken geleden dat ik herfstvakantie had. In de zomervakantie zijn mijn vriend en ik helemaal niet op vakantie geweest. We zijn naar een paar festivals geweest en toen bleef er geen geld meer over voor andere dingen. Tja, je kunt niet alles hebben. Maar dat zorgde er wel voor dat we genoeg geld hadden om een korte citytrip te maken in de herfstvakantie. We brachten vier prachtige herfstdagen door in Berlijn en het was heel erg leuk. Ik was er zelf al een keertje eerder geweest, ongeveer twee jaar geleden, maar toen heb ik niet zo veel van de stad gezien. Mijn vriend was er nog nooit geweest, dus het was hoog tijd om samen met hem deze mooi stad te ontdekken.

De reis
Oorspronkelijk wilden we met de trein naar Berlijn toe, maar dat plan viel al snel in het water. Ongeveer een maand van tevoren zocht ik naar treinkaartjes en tot mijn schrik kostte het goedkoopste retourtje 200 euro. Dat paste niet echt in ons budget. Schijnbaar zijn er alleen goedkope treintickets te krijgen als je précies drie maanden van tevoren om 12 uur ’s nachts boekt. Tipje dus, mocht je met de trein naar Berlijn willen. Wij waren dus mooi te laat en dus keken we verder voor iets anders. Het vliegtuig was ook niet echt een optie, want met de reis naar het vliegveld toe erbij gerekend werd dat ook al snel te duur. De enige optie die toen nog overbleef was de bus. Voor 80 euro per persoon konden we een retourtje krijgen bij Eurolines. De verhalen over busreizen zijn meestal niet erg positief, maar we hadden het er wel voor over. Het was uiteindelijk alles behalve een prettige reis, zoals verwacht. Chagrijnige Polen die alleen maar gebrekkig Engels kunnen praten en keihard rijden als chauffeurs, weinig plek, medereizigers die heel asociaal twee plekken in beslag nemen en weigeren om plaats te maken voor anderen en héél erg vroeg in de morgen aankomen in Berlijn. Een aanrader is het dus niet, but it does the job. Om 5 uur ’s morgens stonden we al met slaperige ogen op het centrale busstation in Berlijn. We zijn meteen naar de Hauptbahnhof gegaan en daar konden we gelukkig een kopje thee en overheerlijke chocolade croissants krijgen. We hadden bovendien een prachtig uitzicht over een langzaam licht wordend Berlijn, want het station is helemaal van glas gemaakt.

De East Side Gallery, het langste stuk Berlijnse muur dat bewaard is gebleven.
Lekker de toerist uithangen

Zoals ik al zei waren we heel erg vroeg in Berlijn. Rond 9 uur ’s morgens liepen we al langs de Reichstag en de Brandenburger Tor. Nog bijna geen toeristen te bekennen, alleen wat mensen die naar hun werk fietsen en wat hardlopers. Ik moet zeggen dat dat best wel wat heeft. Voor het middaguur hadden we zo ongeveer alle toeristische bezienswaardigheden al gezien. Dat is nog eens alle uren van de dag benutten. Het enige nadeel was dat we later in de middag zo moe waren dat we echt een paar uurtjes moesten slapen in ons hotel. De rest van de dagen hebben we gevuld met een beetje winkelen, heel veel rondlopen door de stad en genieten van lekker eten. Curryworsten met frietjes, schnitzels en stiekem af en toe ook een beetje Italiaanse pasta. Jammie!

’s Avonds bezochten we nog eens alle bezienswaardigheden, want in oktober is er in Berlijn het Festival of Lights. Alle toeristische plekken zijn dan voorzien van lichtshows. Heel erg mooi om te zien. Helaas heb ik het niet zo mooi vast kunnen leggen, want mijn telefoon en oude crappy camera wilden niet meewerken. Maar het is in ieder geval een aanrader als je in oktober in Berlijn bent.

De dom tijdens het Festival of Lights
Wachten
tot we de naar boven mochten in de Fernsehturm. Best leuk om een
keertje te doen, maar verwacht wel wachttijden van minstens een half
uur.

Het hotel
We sliepen in het Michelberger hotel in de hippe wijk Friedrichshain. Ik las over dit hotel op de blog van Lin en uiteindelijk was het er nog fijner dan ik verwacht had. Een echte aanrader, dus. Vooral de lobby, waar je ’s morgens neer kunt ploffen om een boek te lezen of wat dingen op te zoeken op je laptop en ’s avonds lekker een drankje kunt drinken, viel bij ons erg in de smaak. Onze kamer was klein en simpel, maar wel heel fijn en ook de prijzen zijn prima. En laat ik het uitgebreide ontbijtbuffet niet vergeten. Pretzels, croissantjes, yoghurt, fruit, gebakken en gekookte eitjes en zelfs gebakken aardappelen (dat eten Duitsers schijnbaar als ontbijt, bleh) waren er te krijgen. Wij hebben gesmuld ervan. Ook voor de lunch en het diner kun je overigens terecht in het restaurant van het hotel, maar dat hebben wij zelf niet gedaan.

De relaxte lobby van het Michelberger hotel

Je kunt er ook gebak krijgen. Ik at er een heerlijke brownie.
Het ontbijt! Sorry van de half opgegeten broodjes. Ik vind eten veel te lekker om er eerst uitgebreid foto’s van te gaan maken 😉

We hebben kortom een heerlijke tijd gehad in Berlijn.

Ben jij al eens in Berlijn geweest? Wat vond je ervan?